"du är jätteduktig, ja kämpa på älskling"

På tv just nu går "sjukhuset" och det är en kvinna där som håller på att föda, och det verkar ju vara enormt plågsamt! Själva förlossningen ser ju inte ut att vara något som är direktsänt från himlen. Klämma ut en unge på 2-3 kg (vissa mer!!!) ur sina heligheter. Och så sitter kvinnans karl (alltså på pogrammet) bredvid och säger "du är jätteduktig, ja kämpa på älskling" och det låter bara irriterande. Hade det varit jag hade jag säkert vrålat att "jag har ju inge annat väl än att kämpa på" och att allt det här är hans fel att jag är i den här situationen.

Men, trots att det ser enormt smärtsamt ut och att mannen brevid bara är irriterande så är det faktiskt värt det efteråt (jag kan ju inte säga säkert eftersom jag aldrig varit med om det ;) ), fast man kanske har haft värkar i 24 timmar. För även fast jag satt här och höll för ögonen när det såg som mest smärtsamt och hon såg ut att kunna kola av vilken sekund som helst så kom det faktiskt några tårar när väl barnet kommit ut och både den förbannat duktiga mamman och den jobbiga pappan grät.

Så slutsattsen av detta är; jag borde hålla mig borta från program där man ser själva födseln och enbart se slutet när barnet kommit ut, och jag måste också erkänna att barnet såg väldigt läskig ut när det precis kommit ut. Nästan lite alien insmord i kladd.

Kommentarer
Postat av: Hannele - Mamma till Kevin ♥

Kanske låter irriterade men det var nog avslappnade för kvinnan att få höra det :)

Jag tyckte att det var avslappnade att få höra att jag var duktig och allt.

förut så trodde jag att om någon sa så där till mig under min förlossning så skulle jag slå ihjäl personen men det hade jag fel.



Att ha värkar? usch..inget skönt att ha precis, men det är värt det :)



Kraaam

H


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback