En seriös blogg?

Nu ska jag ta upp något som stör mig bokstavligen jävligt mycket(!), Och det är betygdsättningen. Om det finns två-tre lärare på skolan i svenska så SKA det väl vara så att alla dömmer lika i sitt ämne? och att man får göra ungefär lika mycket och gå igenom ungefär samma saker? jag menar inte att man måste ha exakt samma uppgifter, men i alla fall på ett ungefär?
När jag läste svenska B och skulle ha muntligt nationelltprov så var ett av kraven att man skulle prata i cirka 5 minuter, alltså man kan säga att man nästan skulle hamna precis på fem minuter, ju närmare fem minuter detso bättre. Men nu är min vän som läser svenska B skulle ha sitt nationella muntligt så hade läraren sagt att de skulle prata mellan 2 och 5 minuter (!!!). Hur kan det vara så? hur kan det vara att olika lärare har olika kriterier att följa? För speciellt i i nationella så måste det vara viktigt att följa kriterier som finns, eftersom det är någon som alla i hela Sverige gör som läser svenska B. Hur kan kanske mitt VG i svenska B vara lika mycket värt som någon som har gjort mycket mindre och inte haft samma krav på sig i samma kurs?
Jag tycker det är helt fel och det stör mig någon enormt. Samma kurs - samma kriterier - samma krav på alla!!
Och det borde vara så i alla kurser, spelar ingen roll vilket ämne det är, alla ska väl dömas lika?
Är det alldeles för mycker begärt?

Ciao.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback